جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تاریخچه جو دو سر پرک

تاریخچه جو دوسر

جو دوسر  یکی از  معروف‌ترین غلات در جهان است. مهم‌ترین ویژگی این ماده غذایی، کالری بسیار پایین و ارزش غذایی بالای آن است. نبود گلوتن در این ماده باعث شده تا یک گزینه مناسب برای وعده غذایی صبحانه باشد. جو دوسر به‌صورت پرک شده در ترکیب با مواد مختلف، مناسب تهیه صبحانه و میان وعده‌های خوشمزه و باارزش غذایی بالا است. جو دوسر فواید زیادی برای بدن دارد، این ماده غذایی می‌تواند باعث کاهش قند خون و همین‌طور کاهش خطر بیماری‌های قلبی شود. نقش این ماده در لاغری و کاهش حجم چربی بدن غیرقابل‌انکار است. در این مطلب به بررسی تاریخچه و فواید این ماده خواهیم پرداخت.

جو دوسر در حالت عادی به‌صورت وحشی رشد می‌کند، اما اولین غله‌ای که به دست انسان اصطلاحاً اهلی شد و مورداستفاده قرار گرفت، همین جو دوسر است. این گیاه علفی است و معمولاً ارتفاعی تا حدود یک متر و گاهی بیشتر از آن دارد. این گیاه دارای ساقه نازک است و دانه آن به‌عنوان غذا مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ماده بیشتر در غرب آسیا رشد می‌کند اما امروزه در کشورهایی مثل روسیه و کانادا نیز کشت می‌شود.

 

تفاوت جو با جو دوسر

برای تهیه قیمه نثار لازم است مواد روی قیمه نثار ازجمله زرشک، خلال‌ها، گوشت پخته‌شده و پوست پرتقال را جداگانه تهیه کرد و پس از پخت برنج این مواد را بر روی برنج قرارداد. در ادامه مراحل مختلف طرز تهیه قیمه نثار را شرح می‌دهیم.

 

ارزش غذایی جو دوسر

ارزش غذایی جو دوسر بسیار بالاست به همین جهت معمولاً این ماده در وعده صبحانه مورداستفاده قرار می‌گیرد. پروتئین موجود در جو دوسر از پروتئین جو بیشتر است. هر دو این غلات دارای فیبر بسیار بالایی هستند اما فیبر موجود در جو از جو دوسر بیشتر است.

 

نحوه مصرف جو دوسر

جو دوسر معمولاً به‌صورت اوتمیل یا گرانول و به شکل پرک شده مورداستفاده قرار می‌گیرد در حالیکه جو را بیشتر در سوپ و آش استفاده می‌کنند.

 

مواد مغذی موجود در جو دوسر

جو دوسر دارای مواد غذایی بسیار زیادی است. این مواد شامل کلسیم، آهن، تیامین،نیاسین، زینک، پتاسیم، مس و منگنز است. کالری و قند پایینی دارد و میزان کربوهیدرات کل آن می‌تواند 34 درصد از نیاز روزانه بدن را تأمین کند.

خواص و مضرات جو دوسر:

جو دوسر فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. که در ادامه به بررسی چند مورد از مهم‌ترین خواص آن می‌پردازیم. لازم به ذکر است که در صورت ابتلا به بیماری و برای درمان لازم است با تائید پزشک از مواد مختلف گیاهی و دارویی استفاده کنید و این محتوا توصیه پزشکی نیست:

سلامت قلب

جو دوسر دارای مقادیر بسیار زیادی از بتاگلوکان است که این ماده در کاهش کلسترول خون تأثیر دارد. علاوه بر بتاگلوکان، ویتامین E دارد که این ماده نیز در سلامت قلب مؤثر است.

درمان دیابت

شاخص گلیسمی موجود در جو دوسر در مقایسه با سایر مواد غذایی پایین‌تر است، همچنین وجود فیبر زیاد در آن باعث می‌شود تا هضم آسان‌تری داشته باشد. این موضوع باعث کنترل سطح قند خون می‌شود.

درمان یبوست

وجود مقادیر بالای فیبر در جو دوسر باعث شده تا این ماده به بهبود یبوست کمک شایان توجهی کند.

جو دو سر برای لاغری و چاقی

جو دوسر منبع غنی از فیبر است و کربوهیدرات پیچیده دارد. این موضوع باعث شده تا این ماده تأثیر زیادی در کاهش وزن و لاغری داشته باشد. از طرفی جو دوسر این ویژگی را دارد که با انواع پروتئین مخلوط شود درنتیجه جو دوسر می‌تواند به افزایش حجم در ورزشکاران کمک کند.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی خواص و مضرات جو دوسر پرداخته شد. این ماده دارای خواص بسیار زیادی است. این غله سبوس‌دار به دلیل داشتن خواص فوق‌العاده نقش زیادی در سلامت پوست و مو دارد. اضافه کردن این ماده به رژیم غذایی علاوه بر رفع مشکلاتی نظیر یبوست می‌تواند به بهتر شدن وضعیت قلب نیز کمک کند. دقت کنید این ماده نمی‌تواند جایگزین درمان‌های پزشکی شود. جو دوسر به دلیل تبدیل به جو دوسر پرک می‌تواند نقش مهمی در تغذیه ورزشکاران داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *