جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

خواص جو دو سر پرک

خواص جو دوسر پرک


۱. سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

جو دوسر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی مفیدی به نام پلی‌فنول است. قابل‌توجه‌ترین گروه آنتی‌اکسیدان‌ها به نام avenanthramides است که تقریباً تنها در جو دوسر یافت می‌شود. تحقیقات زیادی نشان می‌دهند جو دوسر به کاهش سطح فشارخون شما کمک می‌کنند. این مولکول باعث گشادشدن (گسترش) عروق خونی می‌شود و منجر به جریان خون بهترتان خواهد شد. علاوه بر این، ترکیبات جو دوسر دارای اثرات ضدالتهابی و ضد حساسیتی نیز هستند.

۲. کاهش خطر بیماری‌های قلبی

مقاله‌ای در مجله آمریکایی لایف استایل پزشکی در سال ۲۰۰۸ منتشر شد؛ این تحقیق خواص جو دوسر را برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی تائید کرد. محققان دریافتند که خوردن غذاهای غنی از منابع فیبر محلولِ جو دو سر (جو دوسر پرک، سبوس جو دوسر و آرد جو دوسر) به کاهش خطر بیماری سرخرگ کرونری قلب کمک می‌کند. آن‌ها نتیجه گرفتند که مصرف جو دو سر به‌طور قابل‌توجهی کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد که خوشبختانه این امر احتمالِ دچار شدن به بیماری‌های قلبی خطرناک را پایین می‌آورد. بنابراین از خواص جو دوسر برای سلامتی قلب‌تان غافل نشوید!

۳. کمک به رفع یبوست

افراد در هر سن و سالی ممکن است یبوست را تجربه کنند. تقریباً ۱۶ نفر از ۱۰۰ بزرگسال و حدود ۳۳ نفر از هر ۱۰۰ میانسال ۶۰ ساله و بالاتر به یبوست دچار هستند. مطالعات نشان می‌دهد که سبوس جو دوسر، یک‌لایه بیرونی غنی از فیبر غلات دارد که به درمان یبوست در افراد مسن کمک می‌کند. یک تحقیق میدانی نشان داد که وضعیت یبوست ۳۰ فرد مسن‌تری که روزانه سوپ یا دسر حاوی سبوس جو دوسر را به مدت ۱۲ هفته مصرف کرده‌اند، بهبودیافته است؛ طوری که در اکثر افراد نیاز به داروی ملین به‌طور کامل برطرف شد. درواقع یکی از خواص جو دوسر، کاهش مشکلات گوارشی و هضم بهتر غذا است.

۴. کاهش خطر ابتلا به آسم

آسم، شایع‌ترین بیماری مزمن در کودکان است که به دلیل اختلال التهابی در مجاری تنفسی‌شان به وجود می‌آید. اگرچه همه کودکان علائم مشابهی ندارند، اما بسیاری از آن‌ها سرفه مکرر، خس‌خس سینه و تنگی نفس را تجربه می‌کنند. تحقیقات قدیمی‌تر نشان می‌دهد که دادن زودهنگام جو به کودک (البته پس از ۶ ماهگی)، می‌‌تواند از آن‌ها در برابر ابتلا به آسم محافظت کند.

۵. کنترل قند خون

دیابت نوع ۲ یک بیماری شایع است. این بیماری معمولاً از کاهش حساسیت به هورمون انسولین ناشی می‌شود. یکی از خواص جو دوسر، کمک به کاهش سطح قند خون است، به‌خصوص در افرادی که اضافه‌وزن دارند یا مبتلابه دیابت نوع ۲ هستند. بتاگلوکان موجود در جو دو سر نیز ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. برای کنترل قند خون و بهتر شدن کلی حالتان پیشنهاد می‌کنیم که ورزش را نیز به برنامه زندگی خود وارد کنید.

۶. خواب بهتر

یکی دیگر از خواص جو دوسر به بهبود کیفیت خواب شما برمی‌گردد. جو دو سر حاوی ملاتونین و کربوهیدرات‌های پیچیده است که می‌تواند به خواب باکیفیت‌تر شما کمک کند. علاوه بر این، جو دوسر حاوی چندین ویتامین، ازجمله B6 است که این ویتامین‌ها به تولید سروتونین در مغز کمک می‌کند.

۷. بهبود عملکرد ورزشی

بلغور جو دوسر منبع خوبی از کربوهیدرات‌ها و پروتئین و همچنین کالری و انرژی است. در مطالعات علمی نشان داده‌شده است که مصرف جو دوسر، ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت قبل از ورزش، متابولیسم و ​​عملکرد شمارا بهبود می‌بخشد.

۸. کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ یک سرطان خطرناک است و می‌تواند به‌شدت دردناک باشد. یک مطالعه که توسط محققان بریتانیایی و هلندی انجام شد، نشان داد که ارتباط معناداری بین افرادی که رژیم غذایی با فیبر بالا دارند (رژیمی شامل غلات کامل و غلاتی مانند جو دوسر) و کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال، وجود دارد. طبق این مطالعه، هر ۱۰ گرم فیبر بیشتر در رژیم غذایی افراد، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.

۹. کمک به کنترل و کاهش وزن

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که یکی از خواص جو دوسر می‌تواند کمک به کاهش وزن و لاغری باشد؟ بله حقیقت دارد. طبق مطالعات، گلوکان، ترکیبی که در جو دوسر یافت می‌شود، با سرکوب هورمون گرسنگی، باعث کاهش اشتها می‌شود.  البته همان‌طور که می‌دانید، تنها با مصرف این محصول لاغر نخواهید شد و باید نکات دیگری را نیز رعایت کنید. مصرف جو دوسر به همراه انجام ورزش شمارا به هدفتان نزدیک می‌کند. برای گرفتن یک برنامه مناسب می‌توانید روی مربیان فیتامین حساب کنید و با آن‌ها درباره نحوه ورزش کردنتان مشورت کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *